Poptávkový formulář

Edit Template

Jak správně nastavit Google Analytics 4?

Zde je vše, co potřebujete vědět o Google Analytics 4, včetně toho, co to bude znamenat pro způsob měření marketingové aktivity a konverzí, jak začít používat GA4 a jak připravit své klienty na změnu.

Dne 1. července 2023 Google převede všechny na nejnovější verzi Google Analytics 4 (GA4) a ukončí službu Google Analytics 3 (známou také jako Universal Analytics nebo UA). I když tyto změny přinesou užitek běžnému uživateli bez znatelného rozdílu ve způsobu vyhledávání a procházení online, pro obchodníky a firmy bude přechod vyžadovat významné změny.

Co je Google Analytics 4?

Google Analytics je základní nástroj pro obchodníky ke sledování online aktivity. Pokud jste v minulosti používali Google Analytics, bude vám GA4 připadat povědomá.

V čem je tedy velký rozdíl?

GA4 mění způsob shromažďování dat a mění metriky z návštěv na události. To kombinuje data uživatelů z webu a mobilních aplikací, aby bylo možné hladce měřit jejich cestu napříč platformami. Sběr dat GA4 také zohledňuje rostoucí obavy spotřebitelů ohledně soukromí a zejména sledování souborů cookie.

Používá GA4 soubory cookie?

Ano i ne.

Pokud jste v posledních několika desetiletích pracovali v marketingu, víte, jak důležité jsou soubory cookie, které vám pomáhají měřit vaše cíle a propagovat vaši značku. 

Krátká verze spočívá v tom, že Google Analytics 4 spoléhá na soubory cookie první strany a zároveň omezuje soubory cookie třetích stran. GA4 také přidává další informace, což jsou data návštěv z webů a aplikací, které Google spojuje s uživateli, kteří se přihlásili ke svým účtům Google a zapnuli personalizaci reklam.

Proč tomu tak je? Nejprve si zopakujme, co je cookie.

Soubory cookie představují způsob, jak si váš počítač zapamatuje, kde jste byli a co jste na webu dělali, a sděluje to webu zpět. To umožňuje personalizovanější zážitek.

Soubory cookie třetích stran jsou unikátní, protože umožňují webům sledovat uživatele mimo službu. Celá průmyslová odvětví vyrostla z reklamy využívající soubory cookie třetích stran, ale tato praxe se dostala pod kontrolu regulátorů a spotřebitelů, kteří si uvědomují soukromí. Když v roce 2018 vstoupilo v platnost obecné nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů (GDPR), odstartovalo to změnu ve způsobu zacházení se soubory cookie třetích stran.

Chrome, nejoblíbenější prohlížeč na světě, ukončí podporu souborů cookie třetích stran na konci roku 2023.

Soukromí není jediným důvodem, proč GA4 opouští soubory cookie třetích stran. S tím, jak stále více lidí používá mobilní zařízení pro přístup k internetu, stále více uživatelů se vzdává webu ve prospěch aplikací. Ve skutečnosti v roce 2021 90 % mobilního času trávili lidé v aplikacích, nikoli na webu. To je obrovský posun a když se to spojilo se koncem cookie třetích stran, bylo Googlu jasné, že Universal Analytics není to pravé pro budoucnost.

GA4 vs Universal Analytics

Prozatím máte na výběr mezi GA4 a UA. Pokud nastavujete novou službu Google Analytics, bude jako výchozí použita služba GA4. Prozatím doporučujeme používat obojí, a to z několika důvodů.

Přestože je GA4 mimo beta verzi, stále se neustále vylepšuje a přidávají se funkce. Metriky UA se nyní nebudou shodovat 1:1 s metrikami GA4.

Nakonec samozřejmě budete používat GA4. Do té doby však využijte tento čas jako příležitost dozvědět se o GA4, aniž byste obětovali své aktuální přehledy nebo integrace GA třetích stran.

Co získám a ztratím upgradem?

S velkou změnou, jako je Google Analytics 4, budou některé věci, které budou vypadat jako vylepšení, a některé věci, které budou vypadat jako downgrade. Čas ukáže, co budou změny znamenat pro vaši firmu a vaše klienty, ale dopady některých již známe.

S Google Analytics 4 získáte následující:

  • Měření založené na událostech: Sledování založené na událostech spojuje zapojení webu a aplikace pro ucelenější pohled na uživatele s potenciálem bohatších statistik cest.
  • Lepší přehledy a analýzy: GA4 si půjčuje částečně rozhraní Google Data Studio, aby poskytovaly snadno použitelné šablony pro vlastní přehledy.
  • Automatizované statistiky: Umělá inteligence a strojové učení vám pomůže lépe číst statistiky.

Zde je to, co ztratíte, když přepnete:

  • Historická data: Vaše historická data v UA (stejně jako vaše značky) nebudou migrována do GA4. Protože GA4 vyžaduje novou službu, budete v podstatě začínat od nuly.
  • Vaše konverze: Protože se změnila základní měření, budou se nyní lišit i vaše konverze.
  • Integrace třetích stran: Integrace třetích stran do GA počínaje vaším CRM přes váš eCommerce až po váš CMS, které byly postaveny na měřeních UA, již nebudou fungovat, dokud nebudou aktualizovány na GA4.

Jak upgradovat z UA na GA4?

Naštěstí je snadné přidat službu GA4 na web, který již Universal Analytics má. 

  • Přihlaste se ke svému účtu Google Analytics
  • Přejděte na stránku Správce a vyberte požadovaný účet.
  • V dalším sloupci vyberte službu Universal Analytics, do které chcete přidat GA4.
  • Klikněte na „GA4 Setup Assistant“.
  • Vyberte „Chci vytvořit novou službu Google Analytics 4“ a buď přidejte značku, nebo povolte použití stávajících značek.
  • Klikněte na „Vytvořit službu“.
  • Průvodce nastavením nakonfiguruje vaši vlastnost GA4 podle vašich stávajících UA.
  • Zkontrolujte, zda je na vaší stránce nová značka gtag.js, nebo za 30 minut zkontrolujte data, zda vaše stávající značky posílají data.
  • Najděte svou novou značku na stránce GA4 v části Správce→Služba, poté klikněte na Datové streamy→Web a v části Pokyny pro označování klikněte na Přidat novou značku na stránce > Globální značka webu (gtag.js).

Jak nastavit cíle (konverze) v GA4

S přechodem na GA4 jsou nyní cíle konverze. GA4 je mnohem inteligentnější a automatizovanější, pokud jde o měření konverzí, takže nastavování cílů na základě omezených kritérií již není nutné.

Konverze v GA4 jsou založeny na událostech-eventech. Vaše konverze tedy budou událost_název s parametrem upravujícím událost. Nyní můžete označit událost jako konverzi. GA4 automaticky označí jako konverze následující:

  • nákup (web a aplikace)
  • first_open (pouze aplikace)
  • in_app_purchase (pouze aplikace)
  • app_store_subscription_convert (pouze aplikace)
  • app_store_subscription_renew (pouze aplikace)

Chcete-li událost ručně označit jako konverzi, můžete ji nakonfigurovat dvěma způsoby.

  • Měřit existující událost jako konverzi.
  • Vytvořte novou konverzní událost z názvu události.

Chcete-li začít měřit existující událost jako konverzi:

  • V levém navigačním panelu klikněte na Konfigurovat > Události.
  • Vyhledejte událost v tabulce Existující události.
  • Ve sloupci Označit jako konverzi události zaškrtněte zapnuto.

Chcete-li vytvořit konverzi z názvu události:

  • V levém navigačním panelu vyberte Konfigurovat > Konverze.
  • Klikněte na Nová konverzní událost.
  • Zadejte název nové události. Ujistěte se, že používáte přesný název události se správnými velkými písmeny.
  • Klikněte na Uložit.

Vlastní události lze použít ke sledování událostí specifických pro vaši firmu. Pamatujte, že počet vlastních událostí, které můžete v GA4 nastavit, je omezený.

Jak vytvářet a sledovat vlastní události v GA4

Co jsou parametry události GA4?

Parametry událostí poskytují odlišení k událostem, které by se jinak všechny zdály stejné, protože události GA4 neposkytují stejnou specifičnost na úrovni adresy URL jako měření relací a zobrazení stránek UA.

Parametry události lze použít ke sledování vlastností uživatele, jako je věk, země, pohlaví, jazyk, kategorie zařízení atd. Nebo je lze použít k definování vlastních parametrů na základě textu nebo čísel, jako jsou ceny produktů, popisy atd.

Jak nastavit parametry události

Některé parametry události jsou v GA4 automaticky sledovány u každé události, včetně jazyka, page_location, page_referrer, page_title a screen_resolution. Pokud chcete přidat další parametry, popsat konkrétní událost a pomoci vám přesněji sledovat konverze, můžete použít rozhraní GA4.

Chcete-li upravit jakoukoli událost, začněte přechodem z možnosti Konfigurovat na řídicím panelu a výběrem Události. Ať už vytváříte novou událost nebo upravujete existující událost, máte možnost nakonfigurovat parametry.

Když máte událost, pro kterou chcete upravit parametry, můžete vybrat pole Parametr a zadat novou hodnotu pro rozlišení události. Například úprava parametru page_view na hodnotu „Homepage“ vám pomůže sledovat zobrazení na domovské stránce.

Podobně můžete vytvářet vlastní události na základě odpovídajících událostí a parametrů. Chcete-li například sledovat událost pro velké nákupy, můžete zkombinovat dva parametry, název_události a hodnotu, s parametry, které označují nákup nad určitou číselnou hodnotu.

Když upravíte událost pomocí vlastního parametru ve Správci značek Google namísto GA4, je důležité změnit definici tohoto parametru, jinak se nemusí propsat do přehledů. Přejděte z Konfigurovat na Vlastní definice. Jakmile kliknete na tlačítko Vytvořit vlastní dimenze, musíte zadat:

  • Název parametru
  • Rozsah událostí, na které se vztahuje
  • Parametr události, který by měl přesně odpovídat tomu, co je v GTM

Měření konverzí v GA4

Mezi další klíčové rozdíly mezi měřením konverzí GA4 a UA patří:

  • UA podporovala pět typů cílů, cíl, trvání, stránky/relaci, chytré cíle a cíle událostí. GA4 obsahuje pouze konverzní události. Nemusí tedy vždy existovat ekvivalent 1:1.
  • UA započítala jednu konverzi na návštěvu, ale GA4 může za relaci započítat více konverzí stejné události.

Je dobré mít stále na paměti, že se nové GA4 pořád vyvíjí a určitě se přidají nové funkce nebo naopak upraví.

Pokud potřebujete poradit s nastavením a implementací tak jsme tu pro vás 🙂

Kontaktní informace